Przedszkole Gminy Sadki "Dobre Ludki"

Kalendarium

Piątek, 2024-05-17

Imieniny: Brunony, Sławomira

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1404459
  • Do końca roku: 228 dni
  • Do wakacji: 35 dni

Kartka z kalendarza

Statut przedszkola

 

 

 

STATUT

PRZEDSZKOLA GMINY SADKI

„DOBRE LUDKI"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.1. Przedszkole Gminy Sadki „Dobre Ludki’ w Sadkach ul. Kościelna 7 zwane dalej „przedszkolem” jest publicznym przedszkolem wielooddziałowym prowadzącym zajęcia z zakresu wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym, działającym w szczególności na podstawie:

1)  ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);

2) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U z 2019 r. poz. 1481 z późn. zm.);

3) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);

4) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649).

2.  Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Gminy Sadki „Dobre Ludki";                     2) statucie – należy przez to rozumieć – statut przedszkola;

3) dyrektorze, radzie pedagogicznej, radzie rodziców – należy przez to rozumieć – organy działające w przedszkolu;

4) wychowankach lub dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci przyjęte i uczęszczające do przedszkola;

5) nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w przedszkolu;

6) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Sadki reprezentowaną przez Wójta Gminy Sadki, z siedzibą w Sadkach przy ul. Strażackiej 11;

7) organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy;

8) rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców lub prawnych opiekunów wychowanków.

§ 2.1. Przedszkole „Dobre Ludki" w Sadkach, zwane dalej przedszkolem, jest placówką publiczną prowadzoną przez Gminę Sadki.

2. Siedziba organu prowadzącego mieści się w Sadkach przy ul. Strażackiej 11.

§ 3. Przedszkole ma swoją siedzibę w Sadkach przy ulicy Kościelnej 7.

§ 4. Przedszkole posiada dwa oddziały zamiejscowe zlokalizowane w Bninie 2                            i  Dębionku 33.

§ 5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty.

§ 6.1.Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana

jest przez:

1) Gminę Sadki;

2) rodziców/opiekunów prawnych w formie opłaty stałej za pobyt dziecka w przedszkolu.

2. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie przepisami o gospodarce finansowej w jednostkach budżetowych.

3. Obsługę finansowo – księgową przedszkola prowadzi Gminny Zespół Obsługi

Oświaty w Sadkach.

§ 7. Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej o treści: PRZEDSZKOLE GMINY SADKI „Dobre Ludki" ul. Kościelna 7, 89-110 Sadki NIP 5581639917, REGON 093144040.

§ 8. Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalności w formie papierowej               i elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 9. 1. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.

2. Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 3-6 lat.

3. Przedszkole zapewnia dzieciom odpowiednie warunki do zabawy, nauki, pracy        i wypoczynku z uwzględnieniem przepisów bhp i ppoż.

§ 10.1. Do realizacji celów statutowych przedszkole dysponuje:

1) salami zajęć dla poszczególnych oddziałów;

2) pomieszczeniami administracyjno-gospodarczymi;

3) kuchnią;

4) szatnią dla dzieci i personelu

4) sanitariatami i łazienkami.

2. Przedszkole posiada ogród przedszkolny z urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.

§ 11. Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych.

§ 12.1. Przedszkole zapewnia wyżywienie.

2. Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:

1) obiad;

2) podwieczorek.

3. Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.

4. Jadłospisy planowanych posiłków ustala intendent przedszkola w uzgodnieniu z kucharką, a zatwierdza dyrektor.

5. Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniania rodzicom z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem za pośrednictwem tablicy ogłoszeń i strony internetowej.

6. W przedszkolu nie przygotowuje się posiłków dla dzieci z dietami żywieniowymi. Na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza za zgodą dyrektora i intendenta odpowiedzialnego za żywienie, w miarę możliwości organizacyjnych podawane mogą być posiłki przygotowywane przez rodziców w domu. Przedszkole nie bierze odpowiedzialności za jakość dostarczonych posiłków oraz skutki żywienia produktami i daniami dostarczonymi przez rodziców.

§ 13.1. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu                     i dźwięku przez dzieci i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić wydarzenia o charakterze publicznym, sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia, zajęć, uroczystości, imprez otwartych itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje Dyrektor.

2. Dyrektor nie ponosi odpowiedzialności za przetwarzanie i rozpowszechnianie przez rodziców wizerunków dzieci lub innych osób uczestniczących w wydarzeniu, o którym mowa w ust. 1.

3. Budynek i teren przedszkola objęty jest nadzorem kamer CCTV w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki. Sposób korzystania z nagrań regulują odrębne przepisy.

4. Danymi osobowymi pozyskiwanymi z monitoringu wizyjnego administruje dyrektor.

 

 

Rozdział 2

Cele i zadania przedszkola

§ 14. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

§ 15.1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych,                 a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.

3. Nauczyciele prowadzą obserwacje dzieci i oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno – społecznej, poznawczej, ruchowej i samoobsługi.

4. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.

5. Przedszkole organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.

6. Plan pracy przedszkola na dany rok szkolny zawiera plan działań wspierających nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych oraz rozwijania ich umiejętności.

§ 16.1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.

2. Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

3. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.

§ 17. Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.

§ 18.1. Przedszkole organizuje zajęcia religii.

2. Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego wniosku.

3. Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.

4. Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 19. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.

§ 20.1.  Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.

2. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:

1) możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;

2) specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;

3) potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;

4) organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;

5) organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;

6) wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającą się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.

3. Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;

2) informuje na bieżąco o postępach dziecka;

3) uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;

4) uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.

Rozdział 3

Organy przedszkola

§ 21.1. Organami przedszkola są:

1) dyrektor;

2) rada pedagogiczna;

3) rada rodziców.

§22.1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola                            i reprezentuje je na zewnątrz.

2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach.

3. Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.

4. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie, drogą elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.

§ 23.1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.

3. Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu Rady Pedagogicznej Przedszkola Gminy Sadki „Dobre Ludki”.

4. Rada pedagogiczna Przedszkola Gminy Sadki „Dobre Ludki” realizuje kompetencje rady przedszkola określone w ustawie.

 § 24.1. Do realizacji zadań określonych w statucie przedszkola tworzy się nauczycielskie zespoły zadaniowe.

2. Dyrektor  przedszkola może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe.

3. Dyrektor przedszkola może powołać zespoły na czas określony lub nieokreślony.

4. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora  przedszkola na wniosek tego zespołu.

5. Dyrektor przedszkola, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników przedszkola. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami tego przedszkola.

6. Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej.

§ 25.1. Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.

2. Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców Przedszkola Gminy Sadki „Dobre Ludki”.

3. Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach pracy przedszkola.

4. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.

5. Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.

§ 26.1. Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.

2. Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

3. Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

§ 27.1. W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.

2. Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.

3. W przypadku, gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.

4. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.

 

Rozdział 4

Organizacja przedszkola

 

§ 28.1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.

2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:

1) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz           w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;

2) zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.

3) Sposób postępowania w sytuacjach, w których bezpieczeństwo dziecka może być zagrożone określają procedury bezpieczeństwa obowiązujące w przedszkolu:

  a) obowiązki w zakresie bezpieczeństwa podczas pobytu dziecka w przedszkolu;

  b) przyprowadzania i odbierania dzieci;

  c) zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw w ogrodzie, spacerów i wycieczek    organizowanych poza terenem przedszkola;

d) postępowania nauczycieli i personelu przedszkola, gdy na terenie przedszkola zdarzył   się nieszczęśliwy wypadek z udziałem dziecka.

3. W przypadku pojawienia się u dziecka objawów chorobowych (np. gorączka, wymioty) nauczyciel powiadamia rodziców dziecka.

4. W przedszkolu nie podaje się leków ani nie wykonuje żadnych zabiegów lekarskich, poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.

5. W przypadku zagrożenia zdrowia i życia dziecka przedszkole wzywa pogotowie.

6. Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką przedszkola                    i pracownika służby zdrowia (ratownika medycznego / lekarza pogotowia).

7. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.

8. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.

9. Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane  zajęcia poza terenem przedszkola.

10. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.

§ 29.1. Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub osoby upoważnione przez nich.

2. Rodzice mogą, w formie pisemnej, upoważnić pełnoletnią osobę przyprowadzającą i odbierającą dziecko z przedszkola składając wniosek do dyrektora zawierający dane osoby upoważnionej, którymi administruje dyrektor.

3. Osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać je bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.

4. Nauczyciel ma obowiązek osobiście sprawdzić, kto odbiera dziecko z przedszkola.

5. Dbając o zdrowie i życie dziecka pracownicy mają prawo weryfikować tożsamość osób odbierających dziecko.

6. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.

7. Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli osoba ta nie zapewnia dziecku bezpieczeństwa lub wobec której sąd wydał decyzję o ograniczeniu lub pozbawieniu praw rodzicielskich /władzy rodzicielskiej.

8. Dyrektor drogą zarządzenia określa szczegółowe warunki przyprowadzania                      i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:

1) sytuacji, które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postępowania w przypadku odmowy;

2) zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;

3) trybu postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola.

§ 30.1. Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:

1) znajomości realizowanych programów i planów zajęć;

2) uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;

3) pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci, a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;

4) zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal zabaw, organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;

5) wyrażania opinii na temat organizacji wyżywienia dzieci i wypoczynku.

2. Obowiązkiem rodziców jest:

1) punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;

2) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu;

3) informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;

4) współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka                     z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb;

5) poinformowanie nauczyciela prowadzącego grupę lub dyrektora w przypadku choroby zakaźnej dziecka;

6) po przebytej chorobie dziecka, na prośbę nauczyciela przedstawienia lekarskiego zaświadczenia o możliwości uczęszczania do przedszkola;

7) niezwłoczne odebranie dziecka w przypadku zachorowania, urazu, wypadku;

8) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu.

3. Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami:

1) zebrania ogólne, nie rzadziej niż 1 raz w ciągu roku;

2) zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż 2 razy w roku;

3) konsultacje indywidualne według potrzeb;

4) uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z planem pracy przedszkola na dany rok szkolny;

5) zajęcia otwarte dla rodziców, dwa razy w roku w każdym oddziale;

6) dni adaptacyjne w ostatnim tygodniu sierpnia;

7) kącik informacji dla rodziców;

8) wystawy prac plastycznych dzieci.

§ 31.1. Przedszkole jest czynne w dni robocze przez 9,5 godziny , a oddziały zamiejscowe przez 5 godzin.

2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyłączeniem okresu urlopowego zgodnie z przyjętym planem urlopów i przerw ustalonych przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.

3. Informację o przerwie wakacyjnej w danym roku dyrektor podaje do wiadomości rodziców.

4. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.

5. Dzieci dzieli się na grupy według rocznika: 3-latki, 4-latki, 5-latki, 6-latki.

6.  Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb i realizacji założeń programowych.

7. Do oddziałów zamiejscowych mogą uczęszczać dzieci w wieku 3, 4, 5, 6, lat.

8. W przedszkolu można utworzyć grupy międzyoddziałowe.

9. Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.

10. Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca.

11. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.

12. W okresach niskiej frekwencji dzieci lub w innych uzasadnionych okolicznościach, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.

§ 32. Przedszkole  zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę dla dzieci.

§ 33. Dzienny czas pracy przedszkola oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia zajęć ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej. Czas pracy przedszkola może ulec zmianie stosownie do aktualnych potrzeb rodziców po uzgodnieniu           z organem prowadzącym.

§ 34.1. Czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę wynosi nie mniej niż 5 godzin dziennie i jest przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

2. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się                   w godzinach od 8.00 do 13.00.

3. Za pobyt dziecka w przedszkolu w czasie wykraczającym poza czas, o którym mowa w punkcie 1 i 2 pobiera się opłatę w wysokości określonej w uchwale Rady Gminy Sadki.

4. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.

5. Czas trwania zajęć dydaktycznych oraz zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci

6. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.

7. Zajęcia dodatkowe są dodatkowo płatne przez rodziców.

§ 35.1. Korzystanie z żywienia w przedszkolu jest odpłatne.

2. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia dzieci ustala dyrektor                           w uzgodnieniu z organem prowadzącym.

3. Koszty wyżywienia pokrywają rodzice.

4. Dzienna opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu ustalana jest na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych.

5. Szczegółowe zasady uiszczania opłat, o których mowa w punkcie 4 określa deklaracja o przyjęciu dziecka do przedszkola.

6. Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy na ustalonych zasadach zgodnie                    z uchwałą Rady Gminy Sadki.

Rozdział 5

Pracownicy przedszkola i ich zadania

 

§ 36.1. W przedszkolu zatrudnia się:

1) nauczycieli;

2) nauczycieli specjalistów: logopedę, instruktora gimnastyki korekcyjnej;

3) nauczycieli o innych specjalnościach według aktualnych potrzeb placówki;

            2. pracowników niepedagogicznych:

1) pracowników administracji: referenta do spraw zaopatrzenia;

2) pracowników obsługi;

3) kucharkę, pomoc kuchenną;

4) pracowników gospodarczych;

5) palaczy c.o.

§ 37.1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.

2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, z poszanowaniem godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.

3. Do zakresu zadań nauczycieli wychowania przedszkolnego należy w szczególności:

1) realizowanie programów pracy przedszkola w powierzonych mu zadaniach;

2) zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia;

3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u dzieci deficytów rozwojowych i ich przyczyn;

4) systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;

5) komunikowanie się z rodzicami w sprawach rozwoju dzieci i osiąganiu kolejnych etapów dojrzałości szkolnej;

6) organizowanie pomocy dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;

7) opieka nad powierzonymi salami oraz troską o znajdujący się w nich sprzęt i wyposażenie.                               

4. Nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałego podnoszenie i aktualizowania wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz przez instytucje wspomagające przedszkole.

5. Zakres zadań logopedy, instruktora gimnastyki korekcyjnej i innych specjalistów w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 38.1. Podstawowym zadaniem pracowników obsługi i administracji jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu         i jego otoczenia w czystości i porządku.

2. Pracownicy obsługi i administracji są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.

3. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor. 

4. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.

5. Stosunek pracy pracowników obsługi i administracji regulują przepisy ustawy - Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.

6. Pracownicy niepedagogiczni włączają się do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

 

Rozdział 6

Prawa i obowiązki dzieci

§ 39.1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej dzieciom bezpieczeństwo   i ochronę przed zjawiskami przemocy;

2) organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;

3) życzliwego i podmiotowego traktowania;

4) przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;

5) sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;

6) pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.

2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:

1) uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;

2) respektowania poleceń nauczyciela;

3) kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i osób dorosłych;

4) dbania o czystość i higienę osobistą;

5) dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience.

3. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy dzieci w przedszkolu w przypadku:

1) nieprzerwanej, nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej 1 miesiąc                  i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności;

2) zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu jego lub innych dzieci,

3) zalegania za ponad dwa miesiące z uiszczeniem obowiązujących opłat.

 

Rozdział 7
Ceremoniał przedszkolny

 

§ 40.1. Ceremoniał przedszkola jest zbiorem ustanowionych i obowiązujących norm zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych o charakterze środowiskowym                        z użyciem symboli narodowych.

2. Uroczystościami z użyciem symboli narodowych są:

1) Narodowe Święto Niepodległości;

2) Święto Konstytucji 3 Maja;

3) Dzień Flagi;

4) zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków.

3. Uroczystości przedszkolne, do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola składają się z części oficjalnej oraz części artystycznej.

§ 41. Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.

 

Rozdział 8
Postanowienia końcowe

§ 42.1. Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.

2. Zasady gospodarki finansowej i materialnej przedszkola określają odrębne przepisy.

3. Przedszkole zapewnia ochronę bazy danych rodziców i dzieci zgodnie z ustawą                  o ochronie danych osobowych.

4. Placówka może gromadzić fundusze z dodatkowych źródeł. Gospodarowanie tymi środkami określają odrębne przepisy.

§ 43.1. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.

2. Projekt uchwały o zmianie statutu przedszkola jest przedstawiany do wiadomości rady rodziców.

3. Rada rodziców ma prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w statucie  w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.

4. Dyrektor powiadamia organy przedszkola o każdej zmianie w statucie.

§ 44. Tekst statutu jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.

 

 

 

 

Statut z powyższym brzmieniem wchodzi w życie z dniem  podpisania .

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawia z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2013 poz. 1257)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017r. poz. 649)

  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz.U. 2002 nr 100 poz. 908)

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 60 ze zm. )

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2005 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)

  • Uchwała nr XXXVIII/78/2013 Rady Gminy Sadki z dnia 21 listopada 2013 w sprawie ustalenia czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę oraz opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego przekraczającego ten czas w przedszkolu prowadzonym przez Gminę Sadki (Dz. Urz. Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2013 r. poz. 3584)